På fyra ben

Cykelturen till stallet gick fint, så när jag kom fram var det bara att ställa damen i gången och fixa i ordning henne för en ridtur.

DSC_2334

När sadel, träns och örontussar var på plats tog vi oss ut till ridbanan. Min plan var nämligen att gå in där, stänga grinden, sitta upp och sen rida i säkert förvar. Det tyckte inte Iddan, som hon kallas. Att stå still intill två staplade sockerbitar (ja alltså inte sånna som folk har i kaffet, man säger så om de vita blocken man ser i bilden nedan) tillräckligt länge för att jag skulle hinna ta mig upp lugnt och fint dög definitivt inte för damen. Eftersom jag inte var ett dugg sugen på att försöka mig på nåt slags stunttrick och ta mig upp i farten så gick vi helt enkelt upp till stallet och ordnade uppsittningen i stallgången istället, så som hon är van vid. Sen begav vi oss ner till ridbanan och red med öppen grind istället.

DSC_2342

De första ca tio minuterna ägnade vi oss åt diskussion. Jag tyckte att vi skulle gå framåt med god framåtbjudning och att hon skulle lyssna på när jag valde väg. Hon tyckte att jag skulle låta bli att bestämma någonting alls, och meddelade detta genom att slänga ut ett bakben då och då. Dock försöker hon med fel person, för jag är rejält envis. Så hon gav upp sina sparkprotester efter en stund och skötte sig finfint därefter. Jag hade dessutom laddat fickan med små morotsbitar, så när hon skötte sig extra fint tog vi kort fikapaus. Det hela ledde till att hon blev betydligt mer vänligt inställd till att göra som jag sa. Pluspoäng!

Efter ca 30 minuter av snirklande i olika mönster, i olika tempon (men bara skritt, mer fart blir det framöver) och med varierande tygellängd fick det vara nog. Då gav vi oss ut från ridbanan och tog en avslutande sväng mellan hagarna. Hon var riktigt trevlig när hon väl slutat med sina sparkpåhitt, helt klart värd den morot jag delat upp i små delar och portionerat ut över passet.

DSC_2348

2 thoughts on “På fyra ben

Kommentera här:

