Mål 2015, slutspurten

Ni som är bekanta med min blogg sedan längre tillbaka vet att jag varje nyår sätter upp ett gäng mål jag vill nå under året. Som vanligt är det just årsmål och inga nyårslöften. Det är alltså helt okej att inte komma hela vägen, det är inget misslyckande, men jag försöker alltid att uppnå dom eftersom det känns bra att nå ett mål inom den tidsram som satts. Dock är det lite svårt när man har målen satta så pass långt fram i tiden, eftersom det då är lätt att tänka ”jag har gott om tid, då behöver jag inte börja idag” eller att något händer som gör att målen inte känns relevanta eller kanske ens rimliga längre.

Nu är det strax över två månader kvar av det här året, och dags att kolla hur jag ligger till. Det är nu det börjar bli dags för slutspurten.

  • Komma i mitt livs form. Egentligen känns det lite riskabelt att stryka den innan året är slut, men vad sjutton, det står inte att jag ska vara i mitt livs form över årsskiftet – det står att jag ska KOMMA i mitt livs form under året. Och ja, där vill jag påstå att jag är nu. Kroppen mår bra och fungerar bättre än vad den gjort förut (med undantag för den tillfälliga knäskadan då, men den beror ju på att jag smällde knät rakt i en möbel i förrgår), muskler tillkommer stadigt, konditionen är bra – jag är helt enkelt på en högre nivå än jag varit tidigare. Så även om jag förfaller fullständigt från och med nu så har jag ändå klarat denna punkt. Min plan är ju dock att upprätthålla det hela, och bli i ännu bättre form framöver.
  • Åka utomlands. Avklarat med råge! Flertalet länder har besökts i år
  • Genomföra något stort och träningsrelaterat. Cykelfärd från Falköping till Göteborg, 13 mil på en väg som gick rejält mycket uppåt och nedåt. Ensam. Det känns stort för mig, eftersom min tidigare längsta cykeltur varit 5 mil. Jag har dock något mer på gång som också vill kvala in på den här punkten, vad det är kommer jag avslöja i slutet av december.
  • Springa en mil. Jag vet inte hur det blir med den här punkten. Planen var ju att genomföra det innan vinterkylan, men jag har inte löptränat sedan i juli eftersom cyklingen är så mycket roligare och snällare mot knäna. Vi får se, helt enkelt.
  • Delta i fler tävlingar. Tre genomförda lopp inom löpning, ett flertal inofficiella tävlingar mellan vänner, flera kattutställningar – ja, jag har helt klart deltagit i fler tävlingar än förut. Ska nog kunna skicka in bidrag i några fototävlingar också innan 2016 är här.
  • Äta bättre. Det gör jag helt klart, men jag vill ändå inte stryka den helt eftersom det kan förbättras lite till innan jag är riktigt nöjd.
  • Lära mig äta något ”nytt”. Jag har försökt med spenat, det gick inget vidare. Dock har jag börjat baka med sojamjöl (i t.ex. pizzabotten), vilket ju är nytt för mig och ger en lite annorlunda smak, men än är jag inte nöjd med den här punkten.
  • Stressa mindre. Som det ser ut just nu så gör jag faktiskt det. Med mindre pendlingstid och mer träning känner jag mig himla tillfreds. Självklart stressar jag fortfarande ibland, men det skulle jag påstå är oundvikligt. Det blir i alla fall inte alls lika höga nivåer längre.

Som ni ser har det gått himla fint hittills. Nu gäller det att hålla ordning på maten, stoppa in någonting ”nytt” i matväg och se om jag kan få till den där milslånga löpningen. Det är inte omöjligt, verkligen inte!

376334_10151168893930992_1187894991_n

Kommentera här:

