Vinterpreppad cykel på gång!

Såhär såg jag ut när jag cyklade hemåt idag. Miss Vinterdäck.

DSC_2173

Inte konstigt att folk kollade undrande på mig när jag cyklade förbi. Men hur ska man annars göra för att få hem de nya däck man precis köpt? För ja, det har jag gjort idag (så klart, annars hade jag ju inte haft med mig några däck hem). Ett par vinterdäck med 240 dubbar i varje blev det. Totalsumma 998 kr för däck och montering (men den kommer ske längre fram i tiden) på XXL.
Så nu ska jag kunna susa fram även när det är snö och is ute, vilket känns himla spännande. Jag har aldrig haft vinterdäck på cykel tidigare, men cyklat mycket ändå – vilket resulterat i ett antal vurpor. Därför ska det bli himla intressant att se hur det funkar att cykla med dubb. Det ska tydligen gå lite trögare (vilket känns himla logiskt), men det kan jag ta.
När jag frågade hur länge däcken förväntas hålla var det enda svar som hittades 5 år. Ingenting om antal mil eller så (personalen försökte ta reda på det, men gick bet). Eftersom jag cyklar mer än snittcyklisten kanske det inte blir fem år, men kan det bli tre säkra vintersäsonger för 998 kr så känns det som rena kapet.

Den cykelpersonal som hjälpte mig att hitta rätt storlek på däcken utbrast för övrigt ”Åh! En Crossway Tahoe! Det är en bra cykel!!” när jag visade vilken modell jag skulle ha däcken på. Och jag kan helt klart hålla med honom i det uttalandet. Den är lättcyklad, har tillräckligt många växlar, möjlighet att låsa dämpningen i framdäcket, skivbromsar och så är den himla fin att se på!

DSC_2172

 

Kommentera här:

