Äntligen fredag

Godmorgon och välkomna till den efterlängtade dagen vi kallar fredag. Idag är det dags för slutspurten inför helgen. Två lediga dagar med möjlighet att i de flesta fall styra helt över sin egen tid.

Men först ska den här dagen genomlevas (är det ens ett ord? om inte så blev det det nu, för ”genomlidas” kändes inte rätt i detta sammanhang). För min del betyder det att jag snart ska cykla till skolan, där ska vi sedan färdigställa ett grupparbete under förmiddagen. När sedan lunchen är uppäten (måste komma ihåg att packa ner matlådan i väskan också…) är det dags för biomekanik. Den som tyckte att tre timmar biomekanik en fredag eftermiddag lät som en bra idé måste haft otur i hjärnan just då. Sämsta förutsättningarna någonsin för att få en hel klass att fokusera på krångliga uträkningar.

Matte är heller inte min grej. Inte alls faktiskt. Jag kan inte ens gångertabellen (och jo, kära mellanstadiemattelärare, jag klarar mig fint ändå och har hittills aldrig behövt fundera över ”vad kommer det kosta om jag köper åtta stycken av den här varan med styckpris 9kr – för det scenariot har aldrig inträffat, dessutom har jag miniräknare på mobilen och är en jävel på överslagsräkning, så det så!). Men något jag däremot kan är att lära mig regler, även matematiska sådana. Så trots att siffrorna dansar polka framför ögonen på mig så lär jag mig fort hur själva problemen ska lösas. Det ska nog gå vägen i slutändan, hoppas jag.

I eftermiddag ska jag ut på butiksturné. Lämna tillbaka en jacka på ett ställe, köpa en ny på ett annat. Kanske slå till på ett par vinterdäck till cykeln?

schoolmeme

Kommentera här:

