Full rulle idag

Cykel till och från skolan. Cykel till och från stallet. Promenad med madam häst upp för en backe som hade en rätt fin stigning (sisådär 84 meter).

Cykelfärderna slutade på en totalsträcka strax under 4 mil. Snacka om att min kondition lär vara på uppåtgående, så mycket cykel som det blivit senaste tiden. Det ska bli intressant att se hur det går att hålla igång den under vintern när det är för halt för att cykla för träning (dvs när det inte går att trampa på ordentligt). Men det är ett senare problem. Nu till något mer aktuellt: dagens stallbesök.

Idag var alltså första dagen då jag var ensam med travarfröken. Hon har givetvis ett namn, men eftersom jag inte kollat med ägaren om jag får skriva ut det här så får hon gå under kodnamn, åtminstone så länge.
Det fixades höpåsar, foderhinkar, mockades, fylldes vatten och sånt där som görs varje dag. Under den tiden lekte hon sur. Men bara genom att ha öronen bakåt, och då får hon väl hållas. Det hela vände när jag sen mutade henne med en morot. Helt plötsligt verkade hela hennes värld bli rosaglittrig och det var istället öron framåt som gällde. Denna nyblivet glada häst borstades och kändes igenom, och fick sedan träns på sig för att komma ut på en promenad vid hand. Jag tycker alltid att det känns bra att lära känna hästarna från marken, så man vet lite hur dom fungerar. Nu vet jag därför att hon gärna stjäl en tuva gräs där hon kommer åt, och att hon lyssnar fint på stopp när man går intill. Samt att hon mer än gärna tar en paus för att äta en bit morot. Och att hon har vansinnigt svårt att posera när det är dags att ta en bild.

Resultatet av dagens premiärfoton blev alltså inget vidare. Dels för att jag bara hade mobilkameran, dels för att det började skymma ute och dels för att modellen inte kunde stå still och snyggt samtidigt. Men här är hon i alla fall: fröken travhäst – min hästkompanjon på obestämd framtid.

DSC_2125

DSC_2127

Kommentera här:

