Nu blir det mer hästar!

Då var provridningen genomförd, utfodringsrutiner genomgångna och resultatet av det hela blev att vi kör på med det här helt enkelt. Det vill säga att det nu kommer bli mer häst i den här bloggen igen, äntligen! Så redan imorgon ska jag ut till stallet igen, men då själv för första gången. Men mer om det imorgon, nu håller vi oss till idag.

Idag var som sagt första gången jag satt i sadeln på damen. Jag fick berättat för mig att hon kan slå med bakbenen vid ridning, och det gjorde hon också. Inte bara en gång. Men det var mest små mesiga sparkar som störde rytmen i skritten, d.v.s. inget som ökar risken för att åka av direkt. Hon tyckte att det var lite halvtrist att gå på ridbanan (vilket ägaren också sagt innan), och blev lite tjurig när jag satte lite krav på henne men det blev bättre och bättre och på slutet gick hon stundtals i en helt okej form. Det ska nog gå att göra nåt bra av det här med tiden!

Hästen ifråga är ett travarsto som tränas för travet. Hon är sex år gammal, är riden sedan tidigare men inte speciellt utbildad som jag förstått det. Ägaren tycker dock att dressyrträning är ett bra komplement till travträningen så det borde passa rätt bra med vad jag tycker är roligast (d.v.s. harva runt på ridbanan i olika krumelurer, samt rida ut i skog och mark).

Så nu ska jag börja leta efter en ny ridhjälm (eftersom min har allt för många år på nacken nu), och kanske uppdatera min garderob med nya ridkläder? Bäst att börja fönstershoppa i onlinebutikerna direkt.

wpid-dsc_000001.jpg

Nu har jag än så länge inga bilder på damen ifråga, så det här inlägget får prydas av en bild från en av de sista turerna på den medryttarhäst jag hade i Uppsala. Men snart ska jag allt kunna bjuda på nya öronbilder, det lovar jag!

2 thoughts on “Nu blir det mer hästar!

Kommentera här:

