Koffeinöverskott

Jag dricker varken kaffe eller te, är ytterst sparsam i mitt cocacolaintag och gillar inte energidrycker i stil med red bull. Alltså är min kropp inte van vid koffein. Alls. Resultatet när jag väl får i mig det: ett vansinnigt fokus, energi och en tankeverksamhet värdig en hel högskoleklass.
Därför fick en burk träningsdryck, med just koffein i, följa med in i tentasalen idag. Den tog jag till efter två-tre timmar av fokuserat skrivande. Och herrejösses  vilket resultat. Hjärnan var plötsligt tre meningar före den intensivt skrivande handen, olika teorier och faktum snurrade runt i huvudet och mitt fokus hade kunnat bränna hål genom hela bänken. Rätt bra och användbart i den situationen alltså.

Nu däremot. När jag lämnat in mina tre tentor och gått därifrån. Nu är det inte lika praktiskt längre. Fortfarande lika speedad och överdriven tankeverksamhet. Det känns som att hela världen går i slowmotion jämfört med mina nervbanor. Det är jag som är ekorren i filmen På andra sidan häcken, när han druckit kaffe och kan följa laserstrålarnas framfart med blicken. Mest obehagligt och inte speciellt praktiskt, för när jag hinner tänka trippelt så mycket som vanligt försvinner mitt huvud iväg på invecklade sidospår och vips har jag inget fokus kvar på omvärlden. Resultat: jag har nu satt mig på en restaurang för att avnjuta den traditionsenliga tentalunchen under tiden effekten klingar av. Dags att fira att denna pluggperiod är över, och att jag nu inte har något att läsa in förrän på måndag. Två och en halv dag total frihet! Härlig födelsedag det här!

2 thoughts on “Koffeinöverskott

  1. Du ska inte testa koffeintabletter :)
    T.om jag som är kaffetunna blir hyper på dem.
    Stort grattis på din dag och hoppas maten smakade lika bra som tentan gick fort ;)

    • Haha jag har provat det med, när jag pluggade inför neuroanatomin. Den tentan satte jag sen nästan alla rätt på, så jag kanske borde köra på koffeindoping mer systematiskt? ;)

Kommentera här:

