Det blev ett bad

Lillebror är just nu mycket missnöjd. Eftersom han ska ställas ut i helgen och pälsen såg lite skivig ut över ryggen krävdes ett bad. Ett bad som jag egentligen skulle genomfört igår, men glömt bort. Idag placerades i alla fall det högt klagande djuret i handfatet. Han blöttes ner, klagade ännu mer intensivt (och tro mig, det här djuret har röstresurser för att låta gnällig!). Han schamponerades, och var ledsnast i världen. Schampot sköljdes noggrant ur, medan han tittade på mig med genomsorgsna ögon. Som för att säga ”matte, vad gör du med mig? hur kunde du svika mig så här?”, varpå jag glatt förklarade att han måste se tjusig ut i helgen.

Efter badet fick han en mysig frottéhandduk för att dra ur den värsta fukten. Men icke, det ville inte Lillebror. Vara på SPA och mysa i naturfärgat badlakan är inte hans grej. Han skulle minsann fixa det på egen hand, tyckte han. Så efter att jag tvångstorkat honom lite fick han godis som belöning för att han genomfört hela proceduren. För några sekunder var allt elände glömt och jag var längst upp på topplistan för Bästa Matte I Världen. Sen kom han på att han var blöt. Så han har tvättat. Kakan har tvättat. Han har tvättat igen. Dom har tvättat samtidigt. Det har med andra ord tvättats och tvättats tills dom där djuren fått i sig allt överblivet vatten som fanns i den där bruna pälsen. Nu saknas bara lite spraybalsam, sen är han i show condition!

xIDA_9446

xIDA_9447

Han är ganska söt som igelkott också. Tycker jag.

Jag tänkte för övrigt ta med mig både dator och kamera till utställningen. Eftersom jag denna gång bara är utställare och inte har något jobbuppdrag kommer jag ha gott om tid att fördriva, så jag tänkte att ni denna gång skulle få läsa om hur en kattutställning går till och få tjusiga bilder på det hela.

One thought on “Det blev ett bad

Kommentera här:

