Studieteknik del 1 – före/på föreläsningen

Höstterminen har precis startat och vi studenter går nu rakt mot tentaperioder, oavsett om vi vill eller inte. För att slippa tentaångest och sista-sekunden-råplugg har jag därför sammanställt en överlevnadsguide som jag kommer publicera i tre delar över de kommande dagarna.

Del ett: före/på föreläsningen.
Del två: efter föreläsningen (länk).
Del tre: hur du kan förbättra resultatet av ditt pluggande (länk).

De kommer innehålla olika många punkter, av varierande längd, som jag valt att numrera för att göra det enklare att få en översikt. Siffrorna utgör dock inte någon ordning för hur tipsen borde användas. Förhoppningsvis kan du hitta några russin att plocka ur kakan.

1. Förbered
Vad du gör på föreläsningen kan avgöra hur du lyckas på tentan. Men egentligen börjar det till och med lite tidigare än så, nämligen med vad du gör innan. Med andra ord: dina förberedelser. Många kommer till föreläsningssalen, sätter sig ner, slår upp sin dator/anteckningsblock och låter föreläsaren fylla dom med ny information. Men det finns något som gör att informationen får bättre fäste.
Ta för vana att kolla igenom eventuella powerpointpresentationer som föreläsaren delat ut i förväg. Finns det inga sådana så skumläs i kurslitteraturen om det ämne som ska behandlas. På så sätt får din hjärna en bas att stå på och har sett både text och eventuellt bilder redan innan, vilket gör det lättare att hänga med i vad föreläsaren pratar om. Det blir då enklare att veta vad du behöver skriva ner, och vad som finns tillgängligt i utdelat material. Du kan även skriva ner eventuella frågor som uppstått, och ställa dom direkt vid föreläsningen om det gäller något som inte retts ut.
Du kan även skriva ut powerpointbilderna, eller lägga dom i ett datorprogram som tillåter redigering, och på så sätt få en mall för dina anteckningar där du kan skriva till text och rita pilar/figurer.

wpid-wp-1416315625548.jpeg

2. Märk upp kurslitteraturen
Sidhänvisningar och olika kapitel kan med fördel märkas upp i boken. Använd t.ex. smala post its (det finns även billigare kopior, bl.a. på Biltema). På så sätt har du en tydlig översikt över vilka sidor du behöver ha koll på och kan snabbt se vad du ska kolla igenom inför nästa föreläsning. På min bild nedan har jag använt mig av två varianter:

  • Den övre boken var det inte så många delar i. Därför blev det enklast att använda en grön lapp för sidan att starta på, och en rosa för att visa vilken sida jag skulle läsa till. Start och stopp alltså.
  • I den undre boken var det betydligt fler och kortare delar att läsa. Där delade jag upp det hela i olika färger för olika föreläsningsveckor och ritade med pilar för att visa ”läs härifrån” (pil höger) och ”läs hit” (pil vänster)

I mina böcker sätter jag även in post-its för att på dom förklara ord/uttryck som är svåra/krångliga. Det blir enkelt att flytta ut dom ur boken för att sätta dom på andra ställen/i anteckningar och man slipper skriva direkt i boken, vilket behåller ett bra andrahandsvärde (vi studenter måste ju tyvärr tänka en del på vår ekonomi).

wpid-wp-1414162069119.jpeg

3. Dator, padda eller kollegieblock
Vilket du väljer är helt upp till dig som person, men ta en stund att sätta dig in i de olika möjligheterna. Med en dator eller padda med separat tangentbord kan du anteckna riktigt snabbt (förutsatt att du är van vid att skriva fort på tangenterna), men genom att skriva med en penna fäster informationen bättre i hjärnan. En dator och padda kan efterbehandla informationen smidigt, medan papper och penna tar längre tid och åter igen är mer effektivt för att komma ihåg det man skrivit. En padda är enkel att ta med sig när man ska plugga, men kan också vara distraherande i form av Facebook och liknande som kan plinga till och störa. Med penna och papper kan du enkelt rita på frihand, men med en dator kan du få ner fler ord av vad föreläsaren säger. Somliga skriver ut föreläsningsmaterialet (om det delats ut på förhand) och antecknar i marginalen. Vissa väljer att kombinera dator/padda med löst papper för att kunna skriva snabbt och rita figurer på frihand intill. Hur du gör är upp till dig själv, men har du möjligheten att göra ett val så fundera några varv över vad som egentligen känns bäst.

wpid-wp-1410965448527.jpeg

4. Anteckna smart
Det finns flera olika sätt att ta anteckningar under en föreläsning, det gäller att hitta den teknik som passar dig bäst. Att man lär sig bättre genom att anteckna än att bara lyssna är konstaterat, men olika anteckningstekniker har olika resultat för lärandet och vad du hinner få ner. Det finns många varianter, och att ingående förklara alla modeller här skulle leda till ett oerhört långt blogginlägg som nästan ingen skulle orka sig igenom. Är du intresserad av att kolla närmre på specifika anteckningsmetoder så rekommenderar jag att söka på ”note taking technique”, då kommer det fram både videor, bilder och texter som beskriver olika sätt att ta anteckningar. Men jag ska givetvis slänga in några snabba tips/idéer här också:

  • Skriv föreläsningens ämne, föreläsarens namn samt dagens datum längst upp. På så sätt får du en tydligt struktur över dina anteckningar och vet vem du ska kontakta om du har några frågor.
  • Att skriva ner alla ord en föreläsare säger är nästan omöjligt, och om man lyckas så kommer man hem med en hel massa text. Försök därför att hålla dig till stödord och att rita snabba figurer som hjälper dig att komma ihåg vad det hela handlade om. Dessa kan du sedan använda som rubriker när du vidareutvecklar det hela i efterarbetet (vilket jag kommer berätta mer om i del två).
  • Har ni tillgång till föreläsarens powerpoints så lägg inte ner tid på att skriva av dom på plats om du inte måste.
  • Om du skriver mer text än stödord i dina anteckningar så märk ut nyckelorden när ni har en paus, eftersom du då har dom i färskt minne. T.ex. med röd text eller en överstrykningspenna. På så sätt kan du sedan tydligt se vad ett visst område i anteckningarna handlade om.
  • När föreläsaren påpekar att något är viktigt, eller återkommer till det flera gånger, så se till att märka ut det så du minns att det var av betydelse. Att stryka under, ringa in eller rita pilar brukar fungera bra.
  • Om det var något du inte hängde med på så fråga föreläsaren direkt eller i nästa paus. Om denne inte har tid så fråga en kurskamrat, så slipper du eventuella hål i dina anteckningar.
  • Tankekartor funkar på vissa/delar av föreläsningar. Skriv rubriken i mitten, gör en tankekarta utifrån den och fyll på med ord och korta meningar runtom.
  • Om du vill anteckna något som föreläsaren säger som ren kuriosa, märk ut det stycket med exempelvis parenteser. Då gör du tydligt att det inte är något som behöver pluggas in inför en tenta.
  • Färgkoda om du har möjlighet, så får du mer struktur. T.ex. rött för nyckelord och grönt för rubriker/viktiga ord inom nyckelordets ämne. Det går alldeles utmärkt att ringa in orden/använda överstrykningspenna i en paus, för att slippa byta penna mitt när föreläsaren pratar.

wpid-wp-1410011105859.jpeg

5. Spela in
De flesta mobiltelefoner har en inspelningsfunktion nu för tiden. Genom att spela in dina föreläsningar kan du lyssna på dom vid tillfällen då du normalt sett inte skulle ha det så lätt att plugga, som t.ex. på en promenad, cykeltur eller i badkaret. Rent juridiskt är det okej, så länge du bara använder inspelningen för personligt bruk. Vill du vara hövlig kan du dock fråga föreläsaren först.
Om du, liksom många andra, känner ”men hur ska jag ha tid att lyssna igenom allt det där?!” så kan du testa att spela upp föreläsningarna i dubbel hastighet (det finns flera musikspelare som klarar av det, bl.a. VLC). Det kommer låta lite överilat och smurfigt, men det tar hälften så lång tid att hinna igenom informationen.

6. Prata med dina kurskamrater
Ta tillfället i akt och diskutera det som föreläsaren tagit upp när ni har rast. Om det var någonting du inte riktigt förstod, eller någonting som belystes som viktig information har ni ett gyllene tillfälle att reda ut och fästa det i hjärnan.

7. Frisk luft och energi
Underskatta inte fördelen av frisk luft och att fylla på energi i pauserna. Försök att komma ut och ta några andetag, ät gärna någonting lätt och drick vatten för att orka hålla ditt fokus uppe.

wpid-20140705_114304.jpg

Sist men inte minst, om du är ny på det här med föreläsningar så ta det lugnt. Du kommer bli bättre på att ta anteckningar med tiden. Man lär sig efter hand, det gäller för det mesta här i livet.

Har du fler tips? Skriv gärna en kommentar!
Det är fullt möjligt att jag fyller på den här listan framöver, både med tips från kommentarer och sådana jag kommer på/får tag i på annat håll.

Del två kommer läggas upp här inom några dagar. Om du väljer att prenumerera på min blogg så är du säker på att inte missa den, det finns en Följ-knapp i menyn till höger.

Annonser

2 thoughts on “Studieteknik del 1 – före/på föreläsningen

  1. Pingback: Studieteknik del 2: efter föreläsningen | Ida

  2. Pingback: Studieteknik del 3: hur du förbättrar pluggresultatet | Ida

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s