Jag är i fas

Mitt inofficiella mål för min träning det här året är att snitta en halvtimme om dagen. Och i det räknar jag inte in promenader, ridning (eftersom jag bara åkt häst i skogen i år, åtminstone hittills) eller korta, långsamma cykelturer där pulsen inte direkt hinner upp (exempelvis från förra lägenheten till tåget, en sträcka på 1,5 km). Det ska helt enkelt vara träning, där syftet är att komma upp i puls och/eller stärka kroppen.

Än så länge ligger jag i fas, och har även lite tid tillgodo. Det betyder att jag hittills har loggat över fem dygn träning det här året. En fantastiskt fin siffra!

Och jag kan bara rekommendera alla andra att också logga sina träningspass för att kunna hålla koll på vad som faktiskt blir gjort. Själv använder jag Endomondo, där jag både kan mäta i realtid med mobilen (som då ritar upp sträckan med hjälp av gps), mata in information direkt från gps-klockan eller fylla i själv vid datorn (inkl. rita upp sträckor för hand). Man får där även tjusig statistik över sin träning, och kan jämföra mellan olika veckor/månader/år, välja vilka träningsformer som ska inkluderas när man jämför och även delta i tävlingar mot såväl vänner som okända.

Seså, sätt ett träningsmål, börja logga passen och njut av hur mycket bättre kroppen känns. Det behöver absolut inte vara en halvtimme träning per dag, ditt specifika mål kanske är tre promenader per vecka eller ett styrketräningspass. För faktum är: alla pass som genomförs, oavsett hur långa eller snabba, är bättre än ingenting alls.

70899b31ef84b8558ba3c0e532ef4ed0

(åh, förresten, om du tänker använda endomondoappen till häst så stäng av funktionen för peptalk och coachning, så det inte kommer en pratande röst och skräms mitt i skogen)

Kommentera här:

