Fuskchokladpudding

Om det finns något här på jorden som är vansinnigt gott så är det chokladpudding. Men som bekant innehåller det en massa socker, höga siffror kalorier och är liksom inte bra för kroppen någonstans egentligen. Det skulle väl möjligen vara hjärnan då, som blir glad över att få sätta i sig en sån fantastiskt god efterrätt.

Men jag har hittat en lösning. En fuskchokladpudding. På råk, dessutom. Jag vet, det är inget socialt accepterat uttryck, men det funkar så himla bra för när man bara råkade göra något. Man gjorde det på råk, motsatsen till att man gjorde det med mening. Nåväl, nog om påhittade uttryck och tillbaka till det fantastiska: fuskchokladpuddingen (jag skrev nästan fiskchokladpudding där, försöker mitt undermedvetna hinta om att jag borde börja äta fisk? i så fall kändes det där som en oerhört icke välsmakande kombination).

Basen i denna fuskchokladpudding är bananglassen, som jag nyss blivit aningen besatt av. Lite som att ha blivit frälst och medlem i en bananglassekt, men bara lite. Länk till hur man gör den finns längre ner.
För att göra en högst ordinär bananglass till en fuskchokladpudding tillsätter du ca 2 msk kakao till en fryst banan (mängden kakao kan behöva ändras beroende på dess storlek) och mixar sedan precis som vanligt. Genom att lägga i kakaon redan från början blir den väl fördelad. Resultatet blir en glass/puddinghistoria som har väldigt många drag som liknar chokladpudding, speciellt för oss som gärna har skivad banan till den klassiska chokladpuddingen. Tillsätt en klick grädde eller frukt så är du i hamn fullständigt (eller låt bli, den är god som den är också).
Dessutom är den glutenfri, laktosfri, mjölkproteinfri, vegetarisk, veganvänlig, görs enkelt ekologisk och är dessutom kalorisnål.

En normalstor banan + 2 msk kakao hamnar på ca 130 kcal. Det är en fantastiskt bra siffra för en så god efterrätt, man kan alltså äta den utan minsta lilla uns av dåligt samvete. Dessutom innehåller den bara två saker: banan och kakao, och väljer du ekoprodukter ger jag en stor tumme upp!
Som jämförelse kan jag säga att en sån här portion väger strax över 100g och ligger alltså på ca 130 kcal. En 100 g marabou chokladkaka ligger på 545 kcal. Valet är inte speciellt svårt, jag äter bra mycket hellre fuskchokladpudding vid fyra tillfällen än att sätta i mig en ynka liten chokladkaka.

För att läsa om hur man gör bananglass, eller se andra förslag på smaksättningar, rekommenderar jag dig att klicka på den här länken (länk), som leder till ett annat inlägg i min blogg (öppnas i nytt fönster).

xIDA_9226

Min fuskchokladpudding åt jag tillsammans med en nektarin som skurits i mindre bitar. Det funkade himla bra ihop! Nästa gång ska jag prova med hallon, det känns riktigt lovande det också.

Kommentera här:

