Kanelbulleokej men löpskotabu

Jag läste en tråd på ett forum och kände att jag behövde skriva ett inlägg här om saken. Det blir säkert rörigt, men det är många funderingar som vill ut.

Varför är det så socialt accepterat att lägga upp fikabilder, pizzor, vinkvällar och chips-och-dip-framför-film-en-tisdag på exempelvis Facebook, men när det postas löprundor, gymbilder, sallader och kostråd ser folk rött? Och då gärna i smyg, inte i kommentarsfältet.

I forumtråden påstås det att man bidrar till träninghets, anorexi, sjukdom och för tidig död genom att skriva om sin egen träning och kost. Själv kan jag inte förstå det resonemanget. Det skrevs även att jag genom min blogg bidrar till just detta. Och det förstår jag inte alls. Att jag genom att skriva om mina träningspass blandat med bilder på katter, texter om hur jag ätit chips till lunch, avbokat träningspass för att jag varit osugen, suttit i soffan en hel dag och delar med mig av recept som inte hör hemma i någon kokbok för viktväktare skulle orsaka anorexi hos någon, det ser jag som högst otroligt. Inte omöjligt, men otroligt. Mest troligt har personen i fråga aldrig läst vad jag skriver här inne, och det är ju himla tråkigt att folk ska dra slutsatser av saker dom inte har någon aning om.

Och jag kan inte förstå hela det här tankesättet. Varför ska träningsmänniskor som äter hälsosamt dölja sina liv på Facebook, för att folk tar illa upp och blir provocerade? Varför tar folk illa upp och blir provocerade från första början? Borde vi i så fall inte snarare bli irriterade på människan som postar bilder på tårtor fem dagar i veckan, som gör att vi sitter där och slickar oss om munnen och funderar över en sväng förbi konditoriet på vägen hem?

Är det så vårt samhälle ser ut idag? Att det anses normalt att bära på 20 kilo övervikt, sitta i soffan framför TVn veckans alla kvällar och äta bullar till både förmiddagsfika och kvällsfika, men onormalt att sakna övervikten, träna några timmar i veckan och spara bullen till lördagen.
Borde vi inte bli inspirerade av personen som kämpar för att gå ner i vikt och idag varit ute på en stavgångspromenad i friskt tempo? Borde vi inte bli glada och sugna när någon lägger upp bild på en härlig rätt med grönkrispig sallad och grillad kyckling med en klick sås intill?

Jag ser inte ner på folk med övervikt och jag premierar inte svält. Det är inte hälsosamt att vara varken överviktig eller underviktig, och då menar jag i fettprocent eftersom vikten på vågen som bekant inte berättar hur vi faktiskt ser ut. Siffrorna över antalet fall av diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar skenar, och dom skulle vi kunna minska om folk ändrade sin kost och träning. Det är ren fakta. Att det då ska anses att man är självgod och bara vill höra hur duktig man är när man skriver om ett träningspass är en oerhört tråkig attityd. Jag ser det hela som positivt att folk sprider träningsglädje!

För varje kanelbullebild borde det dyka upp minst en bild från löpspåret. Balans. Låt den sunda träningen och kosthållningen få ta plats. Att jag delar en cykelbild betyder inte att jag vill att folk ska börja cykla nonstop och endast äta knäckebröd. Jag står för den hälsosamma träningen, att balansera sitt intag av onyttigheter med träning. Att komma iväg och röra på sig, åtminstone enligt folkhälsorekommendationerna. Inte att träna ihjäl sig. Och så tror jag att de allra flesta tänker.

wpid-received_9908739075988032.jpg.jpegwpid-wp-1423818607078.jpeg

One thought on “Kanelbulleokej men löpskotabu

  1. Personligen triggas jag inte av din blogg p.g.a. dina träningsbilder, eller människors statusar om hälsosam kost, träning o.s.v. Jag inspireras. Däremot avskyr jag fat shaming. Människor ska inte behöva ta illa vid sig för allt.

    Var med i mycket vegogrupper och där fick dieter, träningar o.s.v o.s.v. börja med en triggervarning och varför p.g.a. det fanns folk som lidit av anorexi eller liknande innan.

Kommentera här:

