Då var det gjort

Sisådär 13 km på cykel och ett bodybalancepass på gymmet. Och vad kan jag konstatera efter detta? Jo, att man inte ska glömma att använda sin inhalator om man har ansträngningsastma, och att jag numera är stel som ett kylskåp och behöver träna musklerna kring axlarna. Ganska bra insikter att komma till, kan jag tycka.

Hur ska jag då råda bot på detta?

  • Inhalatorn får jag försöka komma ihåg bättre. Jag överlever utan den också, men det är inte så himla festligt att trampa på för fulla muggar i en uppförsbacke och ackompanjeras av pipväs från luftrören.
  • Stelheten måste jag definitivt jobba på, såhär stel har jag inte varit på år och dar. Det blir helt enkelt till att yoga mer! Sätter ett mål på minst 2 timmar yoga (eller liknande, som bodybalance) i veckan från och med nu.
  • Styrkan måste jag också jobba på, för idag fick jag domningar i armarna i vissa övningar. Så ska det inte vara, alltså måste jag fixa så att musklerna kan stabilisera ordentligt så jag inte hänger för mycket i skelettet. Lite får jag ju gratis om jag yogar, men utöver det måste jag köra med hantlar här hemma eller ta mig till gymmet.

Det finns inga ursäkter eller bortförklaringar. Ska man ha en fungerande kropp får man vara beredd att jobba för den.

843f18bff47a0e66b524c589712c9ae0

Utöver stelhet och svaghet så gick dagens pass bra. Jag har inte kört Bodybalance på länge (därav stelheten…?) och har inte provat just denna release innan, så lite ringrostig var jag och fick kolla en del på instruktören. För er som inte hört talas om det innan: Bodybalance är en klass från LesMills, så alla gym som erbjuder den kör samma program vilket byts ut ungefär var tredje månad. Det är en blandning av tai-chi, pilates och yoga, alltså en ganska lugn klass med fokus på kroppskontroll och flexibilitet. Det ska alltså bli intressant att se hur stor skillnad det blir när jag hunnit köra passet några gånger och vet lite mer vad som väntar, istället för att behöva kolla på instruktören i tid och otid, samt fått igång kroppen i det där tänket igen. Nu har det ju främst blivit cykling som motionsform den senaste tiden, så det behövs nog några gånger innan jag är på banan igen när det gäller annan träning.

Kommentera här:

