Packlista inför tågluff

Efter den resa jag genomfört från Hamburg till Budapest har jag funderat på vad jag skulle packat annorlunda, såväl som likadant, om jag skulle ut och tågluffa igen. Och givetvis vill jag dela med mig av det.
Eftersom jag bara bott på hostels längs vägen så finns varken tält eller campingutrustning med i min lista.

Det viktigaste:

  • Bra ryggsäck. Att tågluffa med resväska är ingen höjdare om ni kommer byta stad ofta, satsa på en ordentlig ryggsäck som är behaglig att bära runt på.
  • Bra skor. Samma där, när man går omkring mycket är det viktigt med bekväma skor som du gått in väl sedan tidigare.
  • Bankkort och pengar. Euro kan du ta ut i bankomater även i Sverige, övriga valutor kan du ta ut i bankomater utomlands (dock kan banken ta ut en avgift för det, kolla upp i förväg!). Det blir billigare än att växla på exempelvis Forex.
  • Pass, alternativt nationellt ID-kort om du reser inom EU/Schengenområdet (tänk på att körkortet inte räcker som ID eftersom det inte visar din nationalitet).
  • EU-kort från Försäkringskassan (beställ i god tid!)
  • Papper från ditt försäkringsbolag

Elektronik

  • Mobiltelefon + laddare (sätt i flygplansläge hela resan för att inte riskera onödiga avgifter, wifi går att använda ändå och via det kan även du ringa hem över bl.a. Facebook)
  • Eventuell adapter till eluttag
  • Poddar/ljudböcker i mobilen, för att ha sysselsättning längs vägarna

Kläder

  • Kläder som du använder för sista gången. Passa på att ta med en sliten tröja eller urtvättade underkläder, så kan du kasta dom efter användning och får därmed lättare packning på köpet (som du sen kan fylla ut med souvenirer).
  • Underkläder
  • Shorts
  • Långbyxor
  • Toppar
  • Tjocktröja
  • Regntät jacka
  • Badkläder
  • Sjal (funkar såväl som solskydd, halsduk och picknickfilt)

Hygien

  • Schampo/balsam/tvål i små reseförpackningar
  • Tandborste, tandkräm
  • Smink, sminkborttagning
  • Deo
  • Hårborste/kam, hårsnoddar
  • Mikrofiberhandduk i minst storlek 60x120cm (finns i bl.a. sportaffärer)
  • Solskyddskräm
  • Våtservetter
  • Näsdukar/toapapper
  • Värktabletter, plåster, eventuella mediciner
  • Annat du använder ofta

Övrigt

  • Spork
  • Hänglås (många hostels har låsbara skåp, men ibland behöver du eget lås)
  • Åksjuketuggummin att ta vid behov
  • Solglasögon
  • Penna och papper
  • Lägg även in bankens nummer för att spärra kort, så du kan göra det snabbt vid behov.

Vissa anser att man även borde packa skavsårsplåster, nål och tråd, multiverktyg, kniv, korkskruv m.m. Men själv kände jag att det är sånt jag kan köpa efterhand när behovet uppstår. Så om du vill pimpla vin i dåliga skor och tälja trägubbar – packa utrustning för det också.
Sängkläder ingår på de allra flesta hostels, så det är onödigt att släpa runt på själv. Läs villkoren innan bokning, så vet du om det ingår eller går att hyra mot en avgift som känns överkomlig.

Favorit i resväskan: Sporken. Den gjorde mig lycklig alla gånger jag var inne i en mataffär och köpte exempelvis en yoghurt. Jätteskönt att slippa krångla med att jaga engångsbestick! Även microfiberhandduken var en höjdare, eftersom den inte tar någon stor plats och väger väldigt lite.

wpid-wp-1434144964653.jpeg

 

Kommentera här:

