Ett aktivt val

Idag har jag för första gången gjort ett aktivt val gällande mina sparpengar. Och det är helt galet att jag inte gjort det tidigare, eftersom jag funderat på det många gånger.
Men det har liksom känts så skrämmande att låsa pengar – tänk om man behöver dom? Att placera i fonder – tänk om man blir av med allting? Att flytta dom till en annan bank – tänk om jag inte kan få tag i dom fort nog vid en nödsituation?

Men idag var dagen D. Jag har roat mig med att kolla räntor och olika möjligheter. Hur roande det nu kan vara… Till slut kom jag fram till att jag tjänar betydligt mer på att flytta pengarna till en annan bank än att låsa dom i min egen. Den andra banken har dessutom fria uttag = jag kan få tag i pengarna hyfsat omgående om det uppstår en stor nödsituation. Fonder och sådant vågar jag inte ge mig på än, det behöver jag sätta mig in i mer innan jag tar några beslut i.
Så jag har nu startat ett konto hos SBAB. Det fanns andra aktörer som hade något bättre ränta, men det kändes ändå tryggare att välja ett svenskt statligt bolag med insättningsgaranti så det var där mitt val landade. Jag har fört över en stor klumpsumma från sparkontot, men lät en viss buffert ligga kvar på det gamla kontot. Det känns skönt att veta att jag har tillgång till reservpengar på minuten om t.ex. någon katt kräver veterinärvård mitt i natten. Men större delen av sparpengarna är nu i SBABs vård, där dom kommer växa och bli fler om än i en hiskeligt långsam takt.

Och medan dom ligger där och gror så kan jag lära mig mer om fonder, aktier och allt vad mer som finns för att få de där siffrorna på kontot att stiga.

Vilket meningslöst ”slöseri” egentligen, att jag haft dom liggande på ett sparkonto i Swedbank med 0% ränta helt i onödan.

Kommentera här:

