Sadelns roll för ryttaren: sitsen

Då var det dags för del två: sadelns sits.
(del ett hittar du via denna länk)
Åter igen föreställer alla bilder mig själv på olika hästar i olika sadlar, vid olika tidpunkter i livet.

För det första: tumstorlek. Det är en vanlig föreställning att tumstorleken ska bestämmas enbart av ryttarens rumpstorlek. Så är tyvärr inte fallet egentligen. Man bör snarare gå på lårbenslängden, eftersom det egentligen är den som avgör hur stor sadel du behöver för att få plats. När du sitter korrekt i den djupaste delen av sadeln ska dina knän hamna i mitten på knästödet. Givetvis måste man även ta hänsyn till att ryttarens rumpa ska få plats, och man kan då behöva testa fler sadelmärken för att hitta en där ekvationen stämmer.

Vad händer då om man hamnar i en sadel som inte passar?

  • En för kort sadel kommer få dig att hamna i bakvikt, fötterna åker fram och balansen hålls gärna i tyglarna.
  • En för kort sadel till en person med långa ben kommer sätta dina knän utanför knästödet eller nedanför mitten. Ett vanligt sitsfel blir då att luta överkroppen framåt, tappa hållningen i axlarna och dra upp hälarna.
  • En för lång/stor sadel kommer leda till stolsits (vilket ni kunde läsa om i förra delen, se länk i toppen av inlägget).

sadelfilFör kort sadel. Jag har ganska långa lårben trots att jag i övrigt är av normallängd. Här har jag placerat knät på rätt del av sadeln, men för att hamna där måste rumpan flyttas alldeles för långt bak. I en lugn trav som på bilden kan jag lyckas hålla mig där, speciellt när jag hela tiden tänker på hur sitsen ser ut, men jag kommer aldrig hamna i en snygg lodrät sits eller kunna inverka korrekt eftersom det krävs muskelkraft för att sitta kvar. Dessutom hamnar jag alltid efter i hästens rörelser p.g.a. stolsitsen. Se vad som händer när man ökar farten på bilden nedan. Det är enkelt att tro att detta skulle kunna lösas genom att länga stiglädren, men så lätt är det tyvärr inte när det gäller just mig och denna sadel (det finns nämligen bilder på det också, som inte ser bättre ut).

Till skillnad från stigläderkrampan, vars position man inte kan göra något åt, så går det att mixtra lite med sadelns sitslängd. Åtminstone om man inte ska iväg och tävla. Man kan exempelvis bygga kilar (förslagsvis av skumgummi) för att förkorta sätet, med hjälp av ett sätesöverdrag som håller kilen på plats i sätets bakre del. Det här är en bra lösning för barn som lånar en för stor sadel, eftersom dom då lättare hamnar i en korrekt sits och lär sig rätt från början.

En annan viktig aspekt när det kommer till sitsen är hur bred den är. Som jag tidigare nämnt har människor olika breda bäcken, där kvinnor vanligen har breda och män har smalare.

  • En för smal sadel kommer kännas instabil, eftersom du då inte har tillräckligt med stöd under dina sittben, och höfterna kommer bli svajiga.
  • En för bred sadel (såväl som en för bred häst) kan ge smärta i höfterna, eftersom de då hamnar i ett obekvämt läge, och får ofta dina tår att peka utåt (att då försöka tvinga fram tårna kan leda till knäsmärtor). Du kommer inte kunna inverka med dina ben på ett effektivt sätt.

Även här kan man använda kilar för att få en för smal sadel vidare, genom att lägga in dom mellan lår och sadel.
Om det gör ont i ljumskar eller skrev bör du byta sadel omgående, eftersom det är en tydlig indikator på att sadeln inte passar dig. Det är inte värt att börja kompensera med en dålig sits för att undvika smärta, när ridning ska vara roligt.

sadel2Här har vi galopp med en för kort och bred sadel och här ser man hur det påverkar min balans. Jag försöker placera mina sittben längre bak än den djupaste delen i sadeln för att få plats. Följden blir att jag får trycka åt med knäna för att försöka trycka rumpan bakåt, vilket leder till att knäna dras uppåt och låser höften. Även underskänkeln följer med uppåt i ett försök att inte spreta fram med benen och det hela skapar en stel sits som inte kan inverka bra på hästen. Som man kan se låser jag då även mina armar i ett spänt läge. På andra bilder från samma ridpass kunde man även se att jag gärna lättar i sadeln (vilket är skönare för höfterna när sadeln är för bred) och gärna lutar överkroppen framåt för att försöka lägga tyngdpunkten rätt över stigbyglarna.

sadel5
Här med en ännu kortare sadel, som dessutom är en allround mot hopp så stigläderkrampan sitter långt fram. Här ser man tydligt hur sitsen förstörs fullkomligt, att knät skulle hamna framför sadeln om jag satte mig i mitten och åter igen detta bakdragna underben där hälen kommer upp. Skulle jag försöka trampa ner hälen skulle benet åka iväg framåt och göra att jag hamnar ännu mer efter i rörelsen. Det enda som saknas för att vara ett riktigt typiskt exempel på en för kort sadel är en framåttippad överkropp. Som man lätt kan lista ut är det heller inte bekvämt för hästen att försöka jobba i det här läget. Denna sadeln passade hästen bra, men med mig som ryttare hamnar den i bakvikt och försvårar för hästen att jobba korrekt.

Observera: en sadel kan inte rätta till alla dina sitsproblem. Vissa felaktigheter sitter hos dig som ryttare, och dom ska du givetvis arbeta på ihop med en tränare.

4 thoughts on “Sadelns roll för ryttaren: sitsen

  1. Pingback: Sadelns roll för ryttaren: stolsits | Ida

  2. Väldigt bra skrivet! Sadeln spelar verkligen stor roll både för ryttare och häst. Att rida i en sadel som inte passar en är ju hemskt, man kan inte tänka på ridningen utan stör sig bara på sadeln… :P

  3. jätteintressant! Ja det är verkligen jättefascinerande med sadelutprovning. Jag har en vän som är lika lång som jag och har samma storlek på allt, förutom i sadlar! Vi kan VERKLIGEN inte rida i varandras sadlar, vi har provat och det är stört omöjligt. Och det beror på (precis som du tar upp här) att vi har väldigt olika längd på lårbenen. Mina ben är långa från knäet och neråt, och min vän har mycket längre lårben! Så där blev det verkligen tydligt att fast vi ser rätt lika ut i kroppen så är vi verkligen inte det! Det positiva är ju att vi iallafall har hittat rätt sadlar för respektive kroppsbyggnad! :)

Kommentera här:

