Maribor, Slovenien

I en skidort i nordöstra Slovenien, där har jag spenderat helgen. Och jag kan varmt rekommendera det!

Maribor är en lugn stad med mycket vandringsmöjligheter. Tycker man om vattnet finns det även aktiviteter att ägna sig åt på floden Drava (som att åka flotte eller vattenskoter).

Folk här är vänliga, staden är ren och det är få turister. Perfekt sätt att få ta del av Maribor på riktigt.

Det är dock ingen höjdare för den som vill ha mycket fart och fläkt. Då kanske huvudstaden Ljubljana passar bättre.

Av alla ställen jag besökt hittills ligger det här på delad förstaplats med Prag, fast egentligen vill jag sätta dom i var sin kategori. Prag för historia och billig shopping/mat. Maribor för natur och avkoppling.

Jag har bott på Tapas Hostel under min vistelse. Rekommenderas skarpt! Fräscht, snyggt, har tvättmaskin och frukost ingår. Och så är ägarna himla trevliga.

image

image

image

image

One thought on “Maribor, Slovenien

Kommentera här:

