Hej jag heter Ida och jag har en meniskruptur

Tillägg: För dig som hamnat här i jakt på information om meniskskador har jag skrivit ett eget inlägg om just sådana. Du hittar det här (länk som öppnas i ny flik).

Tänk så trevligt det vore om alla läkare var människor som faktiskt ville hjälpa sina patienter, om kommunikation var något som sågs som en självklarhet och fokus låg på att få människor att bli friska, hela och glada individer som håller för heltidsjobb.

Jag trodde att det var så. Men det var ett tag sen.
Det finns med största säkerhet läkare som vill hjälpa sina patienter till varje pris, men tyvärr tror jag inte att som är så vanliga som dom borde vara. Det finns kommunikation som fungerar, men även den är ganska sällsynt. Likväl finns det definitivt vissa som har fokus på att få människor tillbaka till en vettig nivå där de kan sköta arbete och fritid utan problem.

Men det är inte så jag ser det just nu. Den där kombinationen fungerar inte, och kriterierna uppfylls inte fastän dom borde.
Idag fick jag reda på att jag har en meniskruptur i mitt vänstra knä. Jag har gått länge och haft ont, varit hos flera läkare som har klämt, känt, tittat och ställt frågor. Jag har gått till sjukgymnaster, testat akupunktur, fått träningsprogram som jag följt. Trots det har det inte blivit bättre, snarare sämre. Slutsatsen drogs sedan av en ortoped som sa att nästan alla tjejer har ont i knäna, jag ska lära mig leva med det och träna mer för att göra det bättre.

Jag vägrade tro honom. Vägrade tro att det finns så många tjejer som går runt med den här smärtan och ändå lyckas vara glada, spralliga, aktiva och trevliga. Vissa dagar har det gjort så ont att jag skrikit högt, rakt ut i bilen när jag växlat. Vissa dagar har tårarna runnit av ren smärta trots att jag suttit still i soffan. Vissa dagar har jag inte kunnat stödja på benen tillräckligt länge för att laga mat. Jag vägrade tro att det här är vardag för större delen av Sveriges kvinnor. Vägrade. Därför tänkte jag finna en ny väg, kontakta andra inom vården för att fortsätta jakten på ett svar.

Idag gick jag in på tjänsten Mina Vårdkontakter eftersom jag ville kolla provsvaret på det blodprov som togs senast jag var på akuten. Alla värden såg bra ut. Till och med järnvärdet låg där det skulle. Det gjorde mig ganska glad. Sen såg jag att det fanns anteckningar från ortopeden, han som sa det där jag skrev ovan. Han hade varit inloggad på min journal den 2 april (då jag satt i samma rum) samt den 4 april. När jag satt där sa han att han fått tag i bilderna från min MRT, och skulle kolla dom så snart han hade tid. Jag antar att den tiden fanns den 4 april. Nu fanns nämligen en diagnos ställd utifrån denna MRT. Jag har en meniskruptur i vänster knä. En skada som innebär att jag ska vila från träning och inte belasta knät med böjd led, t.ex. sitta på huk.
Men det är inte det värsta. I själva verket är jag glad över att det äntligen finns ett problem, svart på vitt. Det innebär att jag och min sjukgymnast kan se en anledning till mina problem och jobba för att lösa dom. Det värsta är att ingen berättat om detta fynd. Ortopeden sa att han skulle återkomma till mig med ett svar på min MRT. Något sådant har jag inte fått. Inget brev, inget telefonsamtal, ingenting.
Om jag hade följt ortopedens råd, att jag skulle öka min träning, så hade jag kunnat förvärra den här skadan. Jag är glad att jag litade på mig själv och drog ner träningen när det började göra ont. Jag är glad att jag inte försökt träna mig genom svår smärta. Jag är glad att jag inte försökt maskera smärtorna med alldeles för mycket värktabletter och smärtstillande gel för att kunna gå till gymmet.

Däremot tänker jag vara förbannad ett tag till över hur sjukvården fungerar. Att en ortoped får säga något sådant till en patient, och sen inte ens höra av sig när ett väldigt betydande fynd hittas. Det borde inte vara för mycket begärt.

2 thoughts on “Hej jag heter Ida och jag har en meniskruptur

    • Ingen aning. Måste först och främst få tag i någon som kan berätta mer exakt vad som hittats och hur prognosen ser ut.

Kommentera här:

