Gudfadern

Så var det äntligen klart. Tre timmar som skulle kunna kallas filmtortyr. Jag ser hellre Nazis at the center of the earth fem gånger än tar mig igenom Gudfadern igen.

För det första är allt så jäkla mörkt. Och då menar jag mörkt som i lampan är släckt. Givetvis förstår jag att en sån här film inte kan göras på en sandstrand med klara fina färger och strålande sol, men SÅ mörkt behövde det väl ändå inte vara? Och det här är genomgående för hela filmen. Liiite mer ljus skulle inte skada.
Sen var det hoppandet i tid. Det blir en annan scen och vips så har det gått flera år sedan förra scenen, bara sådär hej hoppsan. Okej om det händer någon gång, men många? Nej tack.
Och dessa fullkomligt onödiga scener, kunde dom inte klippts bort. Som hästen. Vad spelade den för roll för resten av historien? Ena scenen en fin häst. Nästa scenen ett hästhuvud och massa blod i sängen. Okej? (och för er som söker efter namnet på hästen i Gudfadern kan jag vara snäll att lägga till det här: han hette Khartoum).
Och till slut tänkte jag även klaga över alla dessa karaktärer med flera olika namn på samma person. Jag hade jättesvårt att hålla reda på vem som hette respektive kallades vad, och fick inte ordning på det hela förrän på slutet. Hade behövt en lista över rollerna och deras relationer till varandra som jag kunnat ha intill mig under tiden filmen gick för att underlätta.

Nej den här kommer jag inte se igen frivilligt. Åtminstone inte på bra många år framöver.
Möjligen kan den få en chans igen om tio år eller så, men jag tror dessvärre inte att jag kommer ändra åsikt.

 

IMDB.com top 10, kvar att se är:
The Shawshank Redemption (Nyckeln Till Frihet), 1994
The Godfather (Gudfadern), 1972
The Godfather: Part II (Gudfadern 2), 1974
Pulp Fiction, 1994
The Good, the Bad and the Ugly (Den Gode, den Onde, den Fule), 1966
12 Angry Men, 1957
Schindler’s List, 1993
The Dark Knight, 2008
The Lord of the Rings: The Return of the King (Sagan om Konungens Återkomst), 2003
Fight Club, 1999

2 thoughts on “Gudfadern

  1. Åh, den har jag FÖRSÖKT se flera gånger just för att se vad som nu ska vara så bra med den, men aldrig kommit längre än till försök. Men filmen som ligger nr. 1 i listan är på riktigt den bästa filmen som gjorts. Och Morgan Freeman är fantastisk i den!

    • Den var verkligen genomkass, så du har inte missat något.
      Nyckeln till frihet däremot har jag sett förut :) Minns inte så mycket av den, så den ska ses om inom kort

Kommentera här:

